Un centenar de participants reflexionen sobre les causes i l’acció de Càritas davant les migracions en la jornada de formació diocesana

Un centenar de persones voluntàries, professionals i directius de Càritas Diocesana van participar dissabte passat 9 de març a la jornada «Compartint el viatge amb drets». Aquesta sessió anual de formació diocesana es va fer a l’ Escola L’Escorial de Vic i va tenir com a ponents el director del Centre d’Espiritualitat La Cova de Manresa Lluís Magriñà i el tècnic de migracions de Càritas Española Paco Aperador. Els participants van reflexionar entorn de les migracions de persones, les seves causes i què fa i hauria de fer Càritas com a entitat cristiana davant aquesta realitat.

La sessió la va obrir Aperador que va contextualitzar les migracions humanes. El moviment de persones no és un fenomen nou i aliè a nosaltres, tal com es va visualitzar amb imatges històriques de migracions espanyoles cap a Amèrica llatina. Aperador va mostrar l’evolució històrica assegurant que el discurs imposat d’immigració com a creador de problemes és interessat i «no és el que està en el nostre evangeli». El problema -va dir- és «com la gestionem nosaltres com a societat» la mobilitat humana i cal denunciar aquelles polítiques que estigmatitzen. Per aquest responsable de migracions de Càritas Española cal anar a l’arrel: «perquè la gent se sent expulsada? Cal promoure el desenvolupament dels llocs de procedència. Cal reivindicar el dret a no migrar». Aperador ho va sintetitzar amb una intervenció del Papa Francesc projectada en un vídeo.

Lluís Magriñà, director del Centre d’Espiritualitat La Cova de Manresa, va obrir la seva intervenció amb un missatge d’esperança. «El món no està pitjor ara que fa 50 anys» va sentenciar, malgrat algunes veus que volen imposar aquest discurs, atribuint els problemes a la mobilitat humana. En aquest sentit va justificar-ho amb les seves visites a Àfrica. «Ara les dones hi tenen veu, hi ha més dones presidentes que a Europa o es parla dels fets humans» fet que fa dècades no passava. En aquest sentit va assenyalar que en aquesta «presa de consciència» a favor de la igualtat «la fe i la justícia» hi han tingut un paper determinant.

Magriñà va deixar que estem en un canvi sociològic molt profund, especialment marcada per la millora de les comunicacions. «No és un canvi d’era si no una era de canvis» va sentenciar. En aquesta societat amb molta «mobilitat volguda», el que cal combatre és la mobilitat forçada que «és una realitat que sovint es vol amagar». Davant un món on «sembla que tot s’ha de viure al moment» i uns valors cada cop més individualistes, la fe pren més sentit per posar en valor «el sentit de l’altre». En aquest sentit va demanar a les persones que formen part de Càritas que, més enllà de protocols, «cal que treballem el nostre interior». Aquesta preparació ha d’ajudar a una major atenció a les persones a qui s’atén. Més enllà de la realitat d’haver de deixar la família i canviar de país per sobreviure, aquelles persones forçades a immigrar són moltes vegades «persones trencades per dins» que volen ser escoltades i compreses. En aquest sentit cal afavorir, des del cristianisme i la fe, el perdó i reconciliació “personal, familiar, de grups, de països…”.

GALERIA DE FOTOS DE LA JORNADA “COMPARTINT EL VIATGE AMB DRETS”