Torelló reconverteix el Rebost Solidari i opta per un nou model que vol dignificar l’assistència alimentària

Torelló ha iniciat el procés de reconversió del Rebost Solidari de Torelló que tancarà a finals del 2018. L’objectiu és dignificar l’assistència alimentària. Després d’un procés de reflexió s’ha optat per un nou model que prioritza l’oferiment d’ajudes directes a les persones perquè aquestes puguin adquirir els productes en la xarxa normalitzada d’establiments i supermercats del municipi. La substitució del Rebost solidari es farà amb un sistema d’ajudes econòmiques directes a les persones. Aquest funcionarà amb un servei de targeta moneder, que permet a cada persona comprar directament els aliments i que també inclou un sistema de control per evitar qualsevol mena d’ús inadequat dels diners.

Aquest dimarts 30 d’octubre es va presentar aquesta reconversió en un acte pels mitjans de comunicació que va comptar amb la participació de la regidora de Benestar Social i Polítiques d’Igualtat, Carme Francolí, el director de Càritas Interparroquial de Torelló, Ramon Martínez, la representant de Càritas Diocesana de Vic, Maria Dot i la tècnica de Benestar Social de l’Ajuntament de Torelló, Roser Pérez.

Maria Dot, en representació de Càritas Diocesana, va fer unes reflexions inicials per deixar clar que el procés de reconversió que viurà el Rebost Solidari s’emmarca en una anàlisi global dels diferents Bancs d’Aliments que funcionen arreu de la diòcesi. Dot va explicar que un dels criteris que segueixen és promoure la participació i permetre que les persones i famílies que necessiten ajuda en forma d’aliments, puguin comprar de manera autònoma.

El director de Càritas Interparroquial de Torelló, Ramon Martínez, va explicar el procés de reflexió que han portat a terme conjuntament amb els Serveis Socials de l’Ajuntament de Torelló durant els darrers anys i que ha conduït a aquest canvi de model. Segons va indicar, el que no es vol és “donar cobertura a una necessitat com és l’alimentació sota una forma molt allunyada de com les persones poden accedir als aliments”.

La tècnica de Benestar Social de l’Ajuntament de Torelló, Roser Pérez, va ser l’encarregada d’enumerar les conseqüències pràctiques que comportarà el canvi de model. En primer lloc, va repassar les xifres del Rebost Solidari, inaugurat l’any 2010 i que ha permès repartir fins al dia d’avui més de 27.000 cistelles d’aliments. Com a xifres a destacar, Pérez va indicar que un 54% de les famílies fa més de 2 anys que recullen quinzenalment la cistella bàsica i que més del 50% de les persones beneficiàries són nascudes aquí.

La regidora de Benestar Social i Polítiques d’Igualtat, Carme Francolí, va explicar que aquest procés anirà acompanyat d’un increment de la dotació econòmica dins del pressupost per ajudes d’urgència social. La quantitat exacta encara s’ha de definir en l’aprovació dels pressupostos municipals. De la mateixa manera, va explicar que la coordinació amb Càritas seguirà com fins ara i va posar com a exemple les visites conjuntes que ja han fet a establiments del poble per explicar-los el nou model i per demanar-los col·laboració. La regidora també va voler agrair la col·laboració de totes les persones voluntàries que han treballat aquests anys en el Rebost Solidari.