Més de 1.200 persones participen a Lleida a la IV Trobada de les Càritas de Catalunya

Més de 1.200 voluntaris i voluntàries van participar el dissabte 14 d’abril a Lleida en la IV trobada de les Càritas de Catalunya. Més d’una setantena de persones (voluntaris, tècnics…) de les diferents Càritas de la diòcesis de Vic van assistir en aquesta jornada que volia aprofundir en el compromís i en la tasca de transformació social que desenvolupa la institució arreu del territori. La delegació del Bisbat de Vic la va encapçalar el bisbe Mons. Romà Casanova.

L’acte va començar amb la benvinguda a càrrec de Rafael Allepuz, director de Càritas Diocesana de Lleida. Posteriorment, el president de Càritas Catalunya, Francesc Roig, va posar de manifest les greus conseqüències socials derivades de la crisi econòmica, que cada cop accentua més el trencament de la societat, obliguen a repensar i actualitzar contínuament les estratègies i les dinàmiques per a combatre la injustícia. En aquest sentit, Càritas té com a missió denunciar les desigualtats i les precarietats, i lluitar contra la marginació per a construir nous paradigmes i acompanyar els més necessitats.

Al seu torn, Mons. Jaume Pujol, arquebisbe de Tarragona i president de la Conferència Episcopal Tarraconense (CET) va comentar que «avui és un dia per sentir-nos part de l’acció de la caritat de totes les Càritas Parroquials de les deu diòcesis catalanes». El primat va donar les gràcies als més de 12.000 voluntaris de Càritas a Catalunya, que «sou com l’aigua per als assedegats». Finalment, Mons. Salvador Giménez, bisbe de Lleida, va demanar «coratge, fortalesa i paciència per a la transformació de la nostra societat».

Després dels parlaments, el Dr. Ramon Prat va desenvolupar la ponència «El teu i el meu compromís millora el món». Per a Prat, cal fer una lectura creient de la realitat, que vol dir obrir els «ulls» a la realitat concreta i educar la mirada, eixamplar el «cor» des de la tendresa de Déu; i moure les «cames» per anar transformant la societat en comunitat.

En aquests moments, per a Ramon Prat, «els voluntaris de Càritas avui, som l’expressió actual del “Cos de Crist”, encarnat, mort i ressuscitat, que ens ha donat l’Esperit Sant, del que l’Església n’és un signe i una presència en el món”. Per al teòleg, “el voluntariat de Càritas és una escola d’aprenentatge que ens ajuda a passar de fer un compromís a estar compromesos”».

El professor emèrit de la Facultat de Teologia de Catalunya va resumir les seves conviccions dient que «de diners, de prestigi i de poder en tenim més com més en guardem… Tanmateix, d’amor en tenim més com més en donem. Aquesta és la clau per viure cada dia amb sentit i experimentar la joia de viure, puix que per aquest camí ja sabem que hem passat de la mort a la vida, perquè estimem»,

Posteriorment, va tenir la taula rodona «El meu compromís amb la comunitat», que va aplegar les experiències vivencials de María Dolores Cabello, Conxita López i Gemma Naranjo.

L’actuació de la Companyia Debelló i Trapeteleando va donar pas al dinar de germanor i a diferents activitats culturals i audiovisuals, també a la reunió del Consell de Direcció de Càritas Catalunya, en el qual van participar els deu Equips Directius de les Càritas Diocesanes amb seu a Catalunya, els bisbes i els arquebisbes de les diòcesis catalanes i els vicaris episcopals.

Finalment, la quarta trobada va acabar amb l’eucaristia presidida pel bisbe de Lleida, Mons. Salvador Giménez, concelebrada per diferents bisbes, que han estat acompanyats pels delegats episcopals de les diferents Càritas Diocesanes i preveres diocesans.