Manifest Càritas Diocesana de Vic | 8 de març *Dia de la Dona

L’any 1975 l’Organització de les Nacions Unides va institucionalitzar el 8 de Març com el Dia Internacional de la Dona. A partir d’aquest moment, any darrera any commemorem la històrica i estesa lluita de les dones en defensa dels seus drets i en la reivindicació i reclamació de l’equitat i igualtat d’oportunitats, la supressió de la discriminació i l’eradicació de la violència que milions de dones i nenes pateixen arreu del planeta. I perquè el 8 de març? Fou el 8 de març de 1857 quan un grup de dones treballadores d’una fàbrica tèxtil iniciaren una protesta als carrers de Nova York exposant les condicions inhumanes i miserables a què estaven sotmeses. Uns anys més tard, al 1911, amb l’incendi ocorregut en una fàbrica de camises de la mateixa ciutat, va provocar la mort de 123 dones immigrants. S’iniciava aleshores un període marcat per les mobilitzacions i les lluites a favor dels drets socials, polítics, econòmics, laborals i civils de les dones, com a principi bàsic d’un món marcat fortament per les injustícies i les desigualtats socials. Avui en fem ressò, però la consciència social, política, cultural, educativa, laboral, i econòmica d’aquesta lluita és quelcom que teixim dia a dia i des dels diferents espais públics i privats.

Gràcies a la lluita de tantes i tantes persones, una gran majoria dones, s’han aconseguit millores importants; ara bé els reptes encara són molts: com per exemple la diferència salarial entre un home i una dona en un mateix lloc de treball, les dones cobren una mitjana del 23% menys que els homes; la precarització en el mercat laboral; les investigacions reflecteixen que 740 milions de dones viuen de l’economia informal amb accés restringit a la protecció social, als serveis públics, a l’aigua neta i a habitatges dignes; el nombre limitat de dones en llocs de poder i de decisió, … I podem afegir en aquesta llista, la violència física o sexual: segons l’últim informe de l’ONU Dones, de cada 3 dones o nenes, 1,5 el patiran al llarg de la seva vida.

Càritas, des de la base de l’amor cristià, mantenim el nostre compromís en la construcció d’un món més just i humanitari, acollint i acompanyant qui pateix les conseqüències d’una societat injusta que descarta a les persones i d’una manera més evident a les dones. El 60% de persones que participen dels nostres projectes i programes són dones. Amb elles continuem fent camí juntes per reivindicar els drets socials bàsics que encara avui, al segle XXI, moltes dones no tenen garantits. El 80% dels i les participants dels nostres projectes laborals són dones que lluiten pels seus drets laborals, treballant en sectors que avui a occident ni valorem ni reconeixem, especialment en l’espai de les cures.

Des de Càritas continuarem acompanyant a dones que com la Hannanh, la Maria, la Dolores, la Fàtima, la Diallo, lluiten per tirar endavant la seva família, per participar de la vida social, educativa, econòmica i cultural dels seus pobles i ciutats. Treballen i s’esforcen per sostenir les seves famílies, treballant en la cura de persones grans a domicili, netejant edificis, escoles, cases, treballant com a cambreres, a les fàbriques, a les càrnies, recollint fruita etc… Avui, demà i demà passat, arriben a casa i amb els diners que aporten els és difícil cobrir les despeses econòmiques de la llar, algunes d’elles han de compartir habitació amb d’altres dones, algunes viuen el patiment per un possible desnonament i algunes miren de trobar aixopluc a casa d’algun familiar o ocupant algun pis buit. Són les seves lluites quotidianes, històries de resiliència i superació, que per Càritas, ara ja són, també part de les nostres vides. Amb elles, i amb totes les dones, volem continuar treballant per una societat justa, igualitària que no discrimini a ningú, ni pel seu origen, ni pel seu gènere, ni per la seva condició administrativa.

Des de Càritas, un any més, ens sumem a les diferents reivindicacions que dones i homes, entitats, associacions, administracions, i sindicats fem per visibilitzar que en tots els àmbits i espais de les nostres vides, existeix una vulneració dels drets i una violència estructural que no podem fer altra cosa que denunciar. Continuem acompanyant-nos, i juntes construïm camins de pau i llibertat

Manifest de Càritas Diocesana de Vic en motiu del Dia Internacional de les Dones (clica aquí)