Les reflexions de la comissió de migracions de Càritas Catalunya a “La veu de Càritas”

El programa «La Veu de Càritas» de Ràdio Estel d’aquest dilluns 7 de gener de 2019 va tenir com a eix central les migracions. Aquest espai radiofònic va recollir la reflexió del secretari tècnic de Càritas Diocesana de Vic, Fran Quirós, que és un dels coordinadors de la comissió de migracions de Càritas Catalunya. Dins del bloc dedicat a les migracions, «La Veu de Càritas» també va comptar amb una entrevista a Mònica Caldas, cap del programa d’orientació jurídica de Càritas Diocesana de Girona i amb el testimoni de l’Ayoub, un jove procedent del Marroc que des de fa uns anys vius a Catalunya.

Quirós va reflexionar sobre aspectes que preocupen a Càritas Catalunya en temes relacionats amb les migracions com són l’arribada de menors no acompanyats al que «com a societat no estem donant la nostra millor resposta». També va demanar implicar-se per ajudar a trencar els «estereotips» que es tenen sobre la població immigrada i que genera dificultats en aspectes com trobar feina o habitatge o les dificultats legals que aquest col·lectiu té en aspectes legals com l’empadronament o l’acollida de persones refugiades.

A nivell global va demanar treballar per regularitzar persones indocumentades que ja hi ha a la Unió Europea, un marc de regulació legal per aquelles persones que han de venir i que els països receptors tinguin «suport econòmic i polític». Quirós va denunciar, com ja havia fet el dia anterior el Papa Francesc en l'”angelus”, la «violació concreta del dret internacional i els drets fonamentals» pels dos vaixells amb persones rescatades al mar que no se’ls permet amarrar a la Unió Europea.

EL TESTIMONI DE L’AYOUB QUE TÉ EL SUPORT DE CÀRITAS DE GIRONA

En el cas concret del testimoni, Mònica Caldas, de Càritas Girona i membre de la comissió de migracions de Catalunya, van parlar de la situació en què es troben molts joves que, sense família i en diversos casos sense tenir tota la documentació legal, deixen els centres de menors a l’haver complert la majoria d’edat. A partir d’aquí s’inicia un procés complex i gens fàcil. Més enllà de buscar una situació legal, Caldas demana «no prejutjar» ni «posar tothom al mateix sac» perquè a ningú se li pot negar «buscar una vida millor i digne».

Aquest és el cas de l’Aioup que va arribar a Girona amb 17 anys i que, un any després, iniciava un camí en solitari al ser major d’edat però sense tenir referents familiars al territori. «Tens ganes de sortir del centre de menors però al mateix temps també tens molta por» explica aquest jove que gràcies a l’empresa d’inserció Ecosol de Càritas Girona va poder treballar fent pràctiques i deixar resolta tota la situació legal. El seu missatge als joves que volen emigrar al seu país és clar: «S’ha de valorar molt perquè no és tan fàcil»:

Escolta el programa complet (clica aquí)